mag een scootmobiel op een invalide parkeerplaats gaan staan?

dit zag ik vandaag toen ik wilde parkeren op zo een plek hier in ons dorp zag dat er politie rond reed en vroeg hem dan ook hoe zit dat? hij wist met de situatie niet veel raad maar ik weet zeker als er een auto had gestaan zonder kaart had die een probleem gehad deze person van de scootmobiel dus niet.. hoe zit dat?? mag zo iemand daar zomaar gaan parkeren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Amadea
7 jaar geleden
Bedoel je echt een scootmobiel, of gaat de vraag over zo'n 45 km-autootje?
Computoon
7 jaar geleden
Een scootmobiel mag ook max. 45 km/uur maar verkeersregels zijn niet gelijk. Invalidenvoertuig (max. 1,10) mag "overal" rijden en parkeren en er is geen rijbewijs voir nodig.
De brommobiel is breder dan 1,10 m en hiervoor is rijbewijs AM nodig. En mag niet overal parkeren.
Computoon
7 jaar geleden
En die reactie mag je vergeten. De vraag ging over een scootmobiel en niet over een brommobiel, het "autootje" waarin met brommerrijbewijs gereden mag worden.
Amadea
7 jaar geleden
Of dat echt zo is weten we niet zolang vraagsteller niet reageert. Een scootmobiel heeft geen parkeerplaats nodig. Als de berijder ervan nog kan lopen kan het ding op de stoep staan, en anders gaat hij of zij gewoon ermee de gebouwen in.

Antwoorden (3)

Ja, dat mag.
Zelfs zonder kaart, omdat het overduidelijk een invalidenvoertuig is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hetzelfde geldt overigens voor de Canta ; een specifiek invalidenvoertuig waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt, en ook geen invalidenkaart.

Overige brommobielen moeten WEL gebruik maken van een invalidenparkeerkaart, omdat deze niet zijn voorbehouden aan invaliden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marleen, ik heb een tegengesteld antwoord.
Nu blijkt dat het wel mag, je hebt dus gelijk, maar weet jij waarom iedereen dus gebruik mag maken van een invalidenparkeerplaats ZONDER invalidenparkeerkaart? Dit is toch op z'n minst niet terecht aangezien iedere niet invalide hiermee mag en kan rijden? en sterker nog het gebeurt! Jeugd rijdt hiermee omdat het makkelijk is? of stoer / opgevoerd , ik sprak iemand die 30km ermee kon rijden! gevaarlijk kan ik je vertellen. Ik verwijder mijn antwoord. Het is niet juist.
Computoon
7 jaar geleden
Een scootmobiel (altijd breder dan 1,10)mag alleen parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats 'met kaart" van de besturende of erin meerijdende gehandicapte. De scootmobiel is GEEN gehandicaptenvoertuig. Een gehandicaptenvoertuig (max 1,10, vb Canta, mag zonder kaart in zo'n vak parkeren, mits met besturende/meerijdende gehandicapte. Een Canta is echter geen scoitmobiel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit antwoord is niet juist. @jodokus, jouw antwoord is wel juist, een scootmobiel kan een maximum snelheid van 18km/uur halen (je kunt er geen 30km/uur mee halen, dat is borrelpraat)
Je mag alleen parkeren op een invalidenparkeeplaats als je een invalidenparkeerkaart hebt.
Men kan geen geen invalidenparkeerkaart krijgen voor een scootmobiel (gehandicaptenvoertuig).
Met een scootmobiel mag men op het trottoir, op fietspaden en in wandelgebieden rijden en daar ook parkeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil wel eens een scootmobiel van breder dan 1.10 zien, computoon ; die krijgt niemand meer in zijn gang of door zijn voordeur. Zie je wel het juiste voertuig voor je ? http://scootmobielopvoeren.nl/afmetingen-scootmobiel/ http://www.waaijenberg.com/canta/wat-is-een-canta
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het trouwens ook HEEL vreemd en heb hier regelmatig discussies over. Sowieso omdat ik het onzin vindt dat de invalideparkeerplaats altijd het dichtst bij de deur is ; eenmaal in je stoel en gedrukt worden maakt het niks uit als je ACHTERop de parkeerplaats staat, (als je iemand de hele Ikea door kan drukken, kan die paar meter parkeerplaats er ook nog wel bij, en als je niet kunt lopen, kun je ook niet lopend door de supermarkt of het winkelcentrum), en die scootmobielen....breek me de bek niet open. Maar zo is nu eenmaal de wet, zo zijn de regels, of wij dat leuk vinden of niet.
Computoon
7 jaar geleden
Ik zal mijn antwoord verwijderen; ik heb de brommobiel en de scootmobiel als synoniemen beschouwd...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geeft niet, kan gebeuren ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb mijn antwoord weer gepost, merci @JoanDArc!
Nee , dat mag niet.
Een scootmobiel is een ‘fiets’ in die zin dat deze de richtlijnen voor de fiets moet volgen. Een fiets mag daar ook niet parkeren.

Een scootmobiel rijdt of op de stoep (max. indien mogelijk 6km) of , als de bestuurder in staat is om als een fiets de regels te volgen en op straat te rijden met max. 15km (afhankelijk van de gemeentelijke regels- in Rotterdam is 12km max. toegestaan) ; scootmobiel bestuurder moet een test afleggen om te bewijzen genoeg inzicht te hebben om als fiets te mogen rijden op straat naast ander verkeer als auto’s , ipv op de stoep.

Antwoord

Een invalide parkeerplaats is bestemd voor een auto / busje met een ...invalide… bestuurder (of bijrijder/passagier) , dus niet voor een scootmobiel. De scootmobiel kan en moet parkeren op de stoep voor de gevel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
scootmobiel bestuurder moet een test afleggen om te bewijzen genoeg inzicht te hebben om als fiets te mogen rijden op straat naast ander verkeer als auto’s , ipv op de stoep. Wat is dat voor waanzin?! Ze zijn soms echt helemaal van de pot gerukt hier! Een e-bike rijd harder dan 12km en daar mogen kinderen op rijden. Wat een land...
Nou voor mij mag dat niet, helaas jammer ook op Internet krijg je geen goed antwoord. Heel veel jongeren rijden ook in dat soort scootmobiels en dat heeft duidelijk niets met invaliditeit te maken. Dus als je denk dat iedereen die in zo'n ding rond rijd zo maar een invaliden plek kan in nemen is dat volgens mijn mening volkomen fout en niet acceptabel.