worden druiven zoeter als je een paar groene mini trosjes afknipt?

want iemand zei een keer dat als je een paar groene nog mini trosjes afknipt dat er dan meer voedingsstoffen naar de overgebleven druiven gaat. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De minitrosjes waar jij over praat, zijn de bloemknoppen voor de druiventrossen.
Waarom zou je die er nu af gaan knippen.
Minder trossen druiven maken de andere niet zoeter.
De druiven op tijd gaan snoeien, Is al bijna nodig, daar bereik je veel meer mee.
Soms zijn er wel erg kleine en zelfs misvormde bloemtrosjes, die zou je wel kunnen missen.
Dat kan je pas goed zien over enkele weken.
Die zijn dan veel korter dan de gewone gezonde bloem trossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat klopt. Dit proces heet krenten. Het gaat alleen niet per se om hele trosjes die je eruit moet knippen, maar om losse druiven uit de trosjes.
Als er aan één tak heel veel trossen zitten is het ook goed om wel de kleinste trosjes weg te knippen, dan krijgen de andere, de grotere, meer voedingsstoffen en zullen ze beter rijpen.

Veel druivenrassen zijn onevenwichtig in hun groei waarbij kleine druiven worden verdrongen door de grotere. Bij de oogst zal de tros dan uit rijpe en onrijpe druiven bestaan. Door vroegtijdig de kleinste druiven (in vakjargon ook wel besjes genoemd) weg te knippen, blijven alleen de grotere over. Deze grotere druiven zullen - omdat de kleine druifjes niet meer behoeven te worden gevoed - meer voeding tot zich nemen en beter afrijpen. Daar de grotere druiven meer ruimte hebben gekregen zal de tros ook beter ventileren waardoor schimmelvorming kan worden beperkt. Het krenten wordt vooral toegepast bij rassen die bedoeld zijn als tafeldruif.

Het tijdstip waarop het krenten het best kan plaatsvinden is wanneer de druiven elkaar nog niet raken en de losgeknipte besjes niet in de tros achterblijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kan je trouwens ook doen met veel andere planten. Mijn ouders hebben 3 appelbomen staan. Vaak groeien er heel dicht bij elkaar 3 appels, ze 'krenten' dan de appels en halen de twee kleinsten weg (of één kleinste).
Hetzelfde systeem is het als je kleine plantjes zaait en de grote laat staan maar de kleinere weghaalt: in de bodem blijft dan meer ruimte over voor de plantjes die overblijven.

Vergelijk het met een tafel met eten. Misschien is het genoeg voor 50 man. Als je er dan met 100 man van eet raakt niemand verzadigd en zal je vermageren. Als je met 50 man van die tafel eet heeft iedereen een hele maaltijd gehad, daar zal je van groeien (en dan is dat dus in dit voorbeeld postief ;))

Toegevoegd na 4 minuten:
En nog een toevoeging: hoe zoet je druif wordt hangt af van verschillende dingen. Zoeter zal hij worden als hij rijper is (dus als je de druif krent zal de vrucht rijper worden), als hij meer zon heeft gehad en als het ras een zoet ras is. Dus mocht je nu geen zoete druiven krijgen kan dat ook liggen aan te weinig zon, het ras of te vroeg plukken.